równowaga w życiu, work-life balance, równowaga między pracą a życiem, jak osiągnąć równowagę, równowaga w pracy, równowaga w życiu, jak osiągnąć work-life balance
fot. pexels.com

W obecnych czasach granice między życiem prywatnym a karierą całkowicie się zacierają. W pracy rozwiązujemy problemy rodzinne, a w domu i na urlopie sprawdzamy maile od przełożonych. Warto znaleźć w tym wszystkim równowagę, dla własnego zdrowia psychicznego oraz relacji, jakie mamy z innymi ludźmi. Koncepcja work-life balance to odpowiedź na problemy ze stawianiem wyraźnej granicy między pracą, a życiem.

Idea work-life balance powstała w XX wieku, na przełomie lat 70. i 80. Pojawiło się wówczas dużo problemów społecznych, takich jak pracoholizm lub wypalenie zawodowe. Work-life balance jest odpowiedzią na te kwestie i promuje stan, w którym każde nasze działanie jest podporządkowane naszym własnym wartościom, celom oraz wizjom.

Jak osiągnąć work-life balance?

Nasze życie zawodowe i prywatne powinny stanowić swoistą całość i spełniać nasze wszelkie oczekiwania. Należy pamiętać, że koncepcja ta może być stosowana tak naprawdę w każdym zawodzie, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Nie oznacza to także równego podziału między pracą, a czasem wolnym. 

Wiele firm pomaga swoim pracownikom osiągnąć ten stan, poprzez dodatkowe ułatwienia. Jednym z nich jest możliwość pracy zdalnej, na przykład 1-2 dni w tygodniu – ułatwia to codzienne obowiązki i sprawia, że możemy spędzić więcej czasu z rodziną. Inną opcją są elastyczne godziny pracy – nie każdy potrafi zmotywować się do rozpoczęcia dnia o godzinie 6 rano. Sztywne godziny często utrudniają work-life balance. Jednego dnia przecież możemy chcieć pracować z samego rana, a kolejnego lepiej nam będzie zacząć po południu. Dopóki w 100% wypełniamy swoje obowiązki, to godziny pracy nie powinny mieć większego znaczenia.

równowaga w życiu, work-life balance, równowaga między pracą a życiem, jak osiągnąć równowagę, równowaga w pracy, równowaga w życiu, jak osiągnąć work-life balance
fot. pexels.com

Ciekawą koncepcją jest także przeprowadzanie ankiet oraz spotkań z pracownikami, aby poznać ich indywidualne potrzeby. Dzięki temu pracodawca wie, czy powinien zmienić coś w koncepcji zarządzania pracownikami oraz jak im pomóc w osiąganiu lepszych wyników i większej satysfakcji.

Można także samemu zadbać o równowagę we wszystkich obszarach życia. Warto zatem przede wszystkim:

  • nie przesadzać z perfekcjonizmem – warto domykać wszystkie zadania, niekoniecznie idealnie. Przesadny perfekcjonizm może powodować dużo stresu i psuć zdrowie.
  • odpocząć od social media – w wolnym czasie ciesz się chwilą, nie zaglądaj co chwilę na media lub komunikator.
  • ćwiczyć – sport to zdrowie i zdecydowanie sprawia, że ma się więcej energii do realizowania swoich zadań.
  • nie wpadać w rutynę – to prosta droga do wypalenia zawodowego
  • skupić się na priorytetach – warto zastanowić się, co chcemy osiągnąć i w jaki sposób. Ważna jest także realizacja – mając na głowie duży projekt nie powinniśmy spędzać godzin przed telewizorem lub na telefonie.
  • nie zapominać o życiu towarzyskim – w końcu praca to nie wszystko, a nadchodzące spotkanie z pewnością lepiej nastraja i sprawia, że przyjemniej się pracuje.
  • nauczyć się odpoczywać – bez telefonu, bez maili. 

Korzyści work-life balance

Zwiększona produktywność

Bardziej wypoczęty pracownik jest w stanie pracować zdecydowanie lepiej jakościowo i wykonać więcej zadań w krótszym czasie. Większa liczba przepracowanych godzin wcale nie oznacza większej ilości wykonanej pracy. 

Lepsze samopoczucie oraz zdrowie

równowaga w życiu, work-life balance, równowaga między pracą a życiem, jak osiągnąć równowagę, równowaga w pracy, równowaga w życiu, jak osiągnąć work-life balance
fot. pexels.com

Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym, to z pewnością brak stresu i możliwość zachowania w pełni zdrowia. Ma się wówczas także więcej czasu na uprawianie sportu oraz zmniejsza się szansę na wypalenie zawodowe.

Więcej satysfakcji

Jeśli stawiamy na work-life balance, to z pewnością będziemy czerpać więcej satysfakcji oraz przyjemności z pracy. Warto nie przynosić dokumentów z pracy do domu, ani problemów z życia prywatnego do miejsca, w którym pracujemy.

Więcej możliwości

Dzięki równowadze można dodatkowo rozwijać się w wielu różnych dziedzinach, które są naszą pasją. Możemy zdobywać nowe umiejętności, które czasem przydają się także w życiu zawodowym. Oznacza to zdecydowanie większą możliwość rozwoju oraz bycia niezbędną osobą, pod względem swoich umiejętności, w pracy.

Warto zapewnić sobie równowagę i harmonię w życiu – jest to niezbędne, jeśli chcemy odczuwać satysfakcję zarówno ze swojego czasu wolnego, jak i z pracy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here